Cum a devenit Danemarca o natiune de biciclisti

Copenhaga, Foto: MATTHEW BLACKETT

In anii 60’, masinile erau cat pe ce sa inlocuiasca total bicicletele in principalele orase daneze. Dar, criza petrolului, ascensiunea organizatiilor care luptau pentru protectia mediului si o serie de proiecte de infrastructura au inversat tendinta.

Te poti plimba cu bicicleta in orasul tau? Este sigur mersul pe bicicleta? Este atractiv? Daca poti raspunde afirmativ la toate cele trei intrebari, atunci cultura ciclismului in orasul tau are sanse mari sa creasca. Dar, de multe ori raspunsurile sunt negative si ne intrebam cum au reusit danezii?

Raspunsul se afla in dezvoltarea istorica a orasului pentru ca, in mod surprinzator, multe din marile orase, care in prezent sunt pline cu masini, de fapt, in trecut au fost orase dominate de biciclete. O calatorie in istoria Danemarcei arata cum si de ce in Copenhaga si in alte orase daneze s-a reusit mentionerea unei culturi infloritoare a bicicletei.

Bicicleta a fost inventata in a doua jumatate a anilor 1800. Primele biciclete au fost destul de primitive si oarecum ciudate. Cu toate acestea, ele au devenit in scurt timp la moda, in special in randul tinerilor din societatile instarite.

Bicicleta – un simbol al libertatii

1950, Copenhaga

Oamenii obisnuiti au castigat mult mai multa libertate de miscare cu ajutorul bicicletei. Bicicleta a fost biletul de iesire din casele inguste si din monotonia cotidiana. In Danemarca, bicicleta a devenit inexplicabil un simbol al libertatii.

Fotografii din anii 1930 arata in mod clar modul in care orasele daneze au evoluat. Oameni din toate categoriile sociale utilizau bicicleta ca mijloc de transport si agrement si mai multe profesii au adoptat, de asemenea, bicicleta ca mijloc de transport; postasii de exemplu.

Ascensiunea a durat o jumatate de secol, pana in jurul anului 1960, atunci cand nivelul de trai a crescut usor si tot mai multe familii si-au permis achizitionarea unui automobil.

Zeci de ani de avant

Multitudinea de masini a adus nu numai prosperitate, ci si poluare, congestionarea traficului si accidente de circulatie. Ar fi destul de concludent sa privesti fotografii surprinse in Copenhaga din anul 1960. Multe din zonele care acum sunt pretuite de locuitorii orasului si de turisti sunt zone unde accesul auto este interzis, dar, in 1960, zonele erau caracterizate prin parcuri auto si trafic dens. Nyhavn, Strøget si Langelinie sunt doar cateva exemple.

Pana in anii 1960, orasul Copenhaga a evoluat in paralel cu marile metropole din Occident. Dar apoi s-a intamplat ceva care a “deturnat” Copenhaga si alte cateva orase mari daneze de la acest drum.

In timpul anilor 1960, era tot mai dificil sa ramai indiferent la multitudinea de accidente auto si la poluarea aflata in continua crestere. Copenhaga nu mai era cetatea biciclistilor pe care majoritatea danezilor o cunosteau si o iubeau.

Pentru mai mult de o jumatate de secol, bicicletele si-au creat drum in perceptia centrala a danezilor prin artele vizuale, poezie si muzica. Miscarea vesela a rotilor si imaginea fetei cu parul blond care pedaleaza a prins amploare tot mai mult in tabloul acelor ani. In acelasi timp, organizatiile care luptau pentru protectia mediului si criza petrolului au ajutat foarte mult la renasterea ciclismului in anii 1970.

Modelul danez

De la 1970 la 1980, tot mai multe conflicte au aparut in marile orase daneze. Interesele industriei auto erau mari si intrau in conflict cu dorinta oamenilor de a reveni la o societate dominata de biciclete.

Treptat, a devenit clar pentru toata lumea ca solutia la problemele lor trebuia sa fie rezolvata prin proiecte de urbanism care sa creeze spatiu pentru autoturisme, biciclete, pietoni si transportul public. Astfel, reteaua de piste pentru ciclisti s-a extins si dezvoltarea lor a continuat de a lungul anilor.

In ultimii 10 ani, au aparut noi provocari. In Danemarca, ca si in alte tari, exista o dorinta de imbunatatire a sanatatii publice si de combatere a schimbarilor climatice. In Copenhaga si alte cateva orase daneze s-a depus un efort intensificat pentru a mentine si a consolida cultura ciclismului.

Bicicleta ca activitate suplimentara

Ciclismul – mai ales intr-o tara bogata ca Danemarca – este o alegere aditionala care poate fi inlocuita cu usurinta. Deci, singura cale de urmat este de a mari treptat conditiile de siguranta, iar ciclismul sa devina tot mai atractiv, dar lucrul acesta nu se poate intampla peste noapte, numai prin schimbarea infrastructurii.

Majoritatea danezilor asociaza bicicleta cu valorile pozitive, cum ar fi libertatea si sanatatea, si in ultimii ani, ciclismul a devenit un simbol al energiei personale. Bicicleta a devenit ultramoderna din nou, ajutata de dezvoltare sociala, initiativele politice de succes si de marketingul constient.

Cele mai mari trei orase din Danemarca – Copenhaga, Århus si Odense – au efectuat campanii mari de branding, care pun biciclisti intr-o lumina pozitiva pe panourile publicitare, pe internet si prin includerea in mod activ a biciclistilor in tot felul de proiecte noi. Rezultatul este un numar tot mai mare de biciclisti si orase mult mai curate si pline de viata.

Sursa: http://denmark.dk/

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin