Cum sa-ti alegi MTB-ul potrivit

biciclete

Ce este un Mountain Bike?

Bicicletele de tip Mountain Bike (MTB) sunt versatile si rezistente, create pentru suprafete de tip off-road.

Exista o varietate enorma de MTB-uri disponibile, incepand cu bugete destinate incepatorilor care pot servi ca un mijloc de transport de oras pana la modele specializate in discipline mai complexe de off-road.

Tipul de MTB pe care il alegeti depinde de tipul de ciclism pe care vi-l doriti sa-l practicati, suprafata pe care veti merge in majoritatea timpului si bugetul alocat.

MTB-urile full suspension sau full-suspension au in dotare telescoape atat pe partea din fata cat si pe cea din spate, care de asemenea difera in functie de cursa telescopului, ce va ajuta la trecerea mai confortabila peste obstacole.

MTB-urile Hardtail renunta la suspensia din spate in favoarea unui cadru rigid. De obicei se folosesc furci cu suspensie pentru absorbtia socurilor, dar altele pot fi rigide si in fata.

Ambele tipuri de MTB-uri sunt disponibile si in variante destinate femeilor pentru a veni in intampinarea nevoilor doamnelor cum ar fi o pozitie mai joasa pe cadru, bara superioara a cadrului mai scurta si un ghidon mai mic.

Care MTB full suspension este potrivit pentru tine?

Unele full suspension-uri sunt construite pentru toate tipurile de drumuri potrivite atat incepatorilor cat si utilizatorilor mai experimentati. Altele sunt facute pentru diverse discipline cum ar fi Cross-Country (XC), Enduro si Downhill (DH), in timp ce majoritatea sunt potrivite pentru Freeride sau mersul prin parcuri.

Evolutia tehnologiilor suspensiilor a facut ca acestea sa devina mai usoare, mai eficiente, mai fiabile si au adus un raport calitate-pret mai avantajos, dar cu o infinitate de detalii in privinta cursei amortizoarelor, rezistenta componentelor si design-ul suspensiei. Va punem la dispozitie un scurt ghid menit sa va ajute in alegerea bicicletei potrivite.

Cat de mare este cursa?

Atata timp cat acest detaliu nu este vital in alegerea unei biciclete, noi va ajutam sa intelegeti cum afecteaza aceasta mersul pe bicicleta si ce discipline necesita un anumit tip de suspensie.

80-100mm

Bicicletele cu o cursa de 100mm sau mai putin sunt mai rapide si mai usoare, construite pentru urcari si eficienta pe distante mari in dauna abilitatii de a traversa terenuri foarte dificile. Folosite de obicei de competitori de Cross-Country si maratoane, a caror prioritate este mai mult viteza decat obstacolele traseelor de Downhill, aceste biciclete utilizeaza o geometrie mai eficienta la pedalare, roti de 27.5 sau 29 inch, anvelope de viteza si o selectie de componente rezistente si usoare. Cadrele sunt de obicei din aluminiu sau fibra de carbon in cazul bicicletelor de top.

120-140mm

Multi biciclisti moderni au descoperit ca o cursa a amortizorului de 120-140mm este perfecta cand vine vorba de teren accidentat mentinand de asemenea abilitatea de a pedala usor in urcare.

Mai vanjoase decat bicicletele cu o cursa a amortizorului mai scurta, sunt construite mai mult cu gandul spre distractie decat pentru competitii. Ele sunt construite de obicei cu unghiuri mai mici ale cadrului pentru a oferi o siguranta sporita pentru downhill, anvelope si jante mai late pentru rezistenta mai mare, de asemenea furci cu butuc fata de tip through-axle si discuri de frana mai mari pentru precizie in virare si oprire. In timp ce biciclete mai vechi de buget redus erau gasite des cu roti de 26 si 29inch, noile modele au adoptat rotile de 27.5 inch. Acestea ofera in plus cadre din aluminiu si din carbon ultra-usoare ce cantaresc intre 11-13 kg.

140-160mm

Bicicletele ce dispun de cursa amortizorului mai mare de 140mm sunt construite pentru obstacolele dificile de pe traseele de downhill, dispunand de unghiuri mai mici ale cadrului si componente mai puternice.

Ele pot fi semnificativ mai grele decat multe biciclete XC cu componente construite preponderent pentru abilitatea de a rezista la shock-uri mai mari rotile de 26inch si 27.5 cu jante si anvelope puternice si late, furci cu butuc fata de tip through-axle, discuri de frana supra-dimensionate fata-spate, pipe scurte si ghidoane cat mai late si in plus se mai pot dota cu bash guards langa foile de angrenaj, si chain guide pentru a preveni caderea lantului. Bicicletele de genul acesta vor cantari in mod normal in jur de 13.5 kg.

Peste 160mm

Bicicletele full-suspension cu o amortizor capabil de o cursa mai mare de 160mm sunt construite special pentru curse de downhill si freeride.

Bicicletele super-moi de downhill sunt adevarate sanii ale gravitatiei ce au un singur scop, de a ajunge cat mai repede la sfarsitul traseului. Inarmate cu piese ultra-rezistente ce include roti de 26, anvelope cu balon mare, furci cu amortizor cat mai mare cu trei prinderi, shock-uri cu ulei si discuri supra-dimensionate de frana. Aceste biciclete nu sunt construite pentru urcari deloc, ci pentru sarituri, caderi, radacini si pietre care constituie un traseu de downhill tipic. Ele pot apoi impinse sau conduse pana sus pentru o alta cursa. De obicei greutatea lor este in jur de 18 kg.

Hardtail

Bicicletele Hardtail sunt construite pentru a ataca trasee dificile de off-road fara amortizarea partii din spate. Nu va lasati totusi pacaliti ca umila Hardtail este optiunea potrivita incepatorilor. Multe situatii au aratat avantajele acordate de hardtail, multi competitori experimentati apreciaza abilitatea de care da dovada o bicicleta fara suspensie spate, si conexiunea mai puternica dintre bicicleta si traseu ce doar un hardtail o poate oferi.

Care MTB Hardtail e potrivit pentru tine?

Exista diferite tipuri de Hardtail-uri, unele facute pentru mai multe discipline in timp ce altele pentru discipline specifice. Geometria, rezistenta, cursa suspensiei si componentele pot varia in functie de disciplina pentru care este construita bicicleta, in timp ce materialele diferite ale cadrului se potrivesc cu cerintele particulare ale diverselor branse din acest sport. Majoritatea bicicletelor ieftine si cu preturi medii vor avea cadrul din aluminiu ultra-usor. Bicicletele de top folosesc cadre ultra-usoare din fibra de carbon, dar totusi diversi producatori ofera de asemenea cadre din otel sau titan.

First Bike

MTB-urile Hardtail sunt alese de obicei de cei care intra pentru prima oara in lumea ciclismului off-road.

Deoarece cadrele hardtail costa mai putin decat cele full-suspension, calitatea componentelor este de obicei mai buna decat a celor full-sus din aceeasi marja de pret. La inceput este mai important sa ai o bicicleta care functioneaza mai eficient, mai rezistenta si mai fiabila care se opreste atunci cand iti doresti si a caror anvelope dure pot rezista obstacolelor de pe un traseu pietros decat o suspensie pe partea din spate. Drept exemplu putem lua bicicleta Cube Aim cu roti de 27.5″ din oferta BikeXCS.

Abilitatile de baza cum ar fi pozitionarea greutatii, urcarea, virarea si chiar saritul pot fi invatate cu un hardtail, aceste oferind biciclistilor unealta perfecta pentru a-si forma abilitatile pentru ca apoi sa poata miza eventual pe un full-suspension.

MTB-urile Hardtail clasice pentru incepatori vor fi echipate cu un cadru ultra-usor din aluminiu cu furci ce au cursa amortizorului in jur de 100mm. Roti de 26″ sau 27.5″ in functie de producator. Acestea vor avea de obicei raporturile de viteza de 3×8 sau 3×9 cu angrenaje cu trei foi pentru a asigura o plaja mare de viteze.

Franele sunt un detaliu important de luat in considerare, v-brake-urile usoare si fiabile inca apar pe bicicletele mai ieftine si sunt potrivite pentru mersul in oras si iesiri ocazionale in off-road, dar daca intentionati sa luati in serios acest sport, fiabilitatea mare a franelor pe disc este primordiala, preferabile sunt franele hidraulice pe disc. Daca bugetul nu va permite achizitionarea unei biciclete cu frane pe disc, incercati sa gasiti un model care este cel putin echipat cu butuci si un cadru care permite montarea acestora ulterior.

Race bike

Sunt biciclete hardtail folosite la competitii cross-country; evenimente de tip marathon pe distante lungi; folosite pe trasee care in general nu pun la grea incercare componentele tehnice si care sunt gata sa strabata multi kilometric in off-road. Acest tip de biciclete vine dotat de obicei cu o suspensie fata de 80-100mm. Cel mai bun exemplu ni l-a oferit Cannondale cu noua bicicleta din colectia 2017 Cannondale F-SI Carbon.

Cu toate acestea cursa amortizorului nu cel mai important element poate chiar mai importanta este geometria: unghiurile si lungimea tuburilor cadrelor hardtail sunt detaliile esentiale cand vine vorba despre cum va merge bicicleta si ce traseu i se potriveste cel mai bine.

Bicicletele Race si Cross Country sunt construite cu partea din fata si saua abrupte (unghiul seii are aproximativ 73 si unghiul partii frontale are in jur de 71, acestea fiind considerate elementele clasice ale geometriei de Cross Country), acestea punandu-l pe biciclist in pozitia optima pentru pedalat in special la urcari.

Dimensiunile rotilor variaza intre 26″ pentru modelele mai vechi pana la 27.5″, dimensiune considerate in prezent ca fiind standard, si chiar 29″ care aduce avantajul rularii mai rapide datorita dimensiunilor generoase.

Intre timp cand vine vorba despre componente, in general se focuseaza pe un echilibru format din greutati reduse si rezistenta. Transmisia cu 20 viteze (2×10) si frana pe disc devin standard.

Trail tamers

Multi biciclisti considera ca abilitatea unei biciclete de a ataca terenurile tehnice si dificile este poate chiar mai importanta decat eficienta la pedalare.

Bicicletele s-au schimbat in decursul timpului tocmai pentru a sustine acest trend, cu tot mai multe biciclete hardtail si cadre care tradeaza design-ul clasic in favoarea unor biciclete cu furci ce au suspensii imense catalogate de obicei ca fiind trail sau All-Mountain(AM). Aceste biciclete te vor duce in varful dealului cu zambetul pe buze si isi vor intra in element abia la coborare fiind capabile sa atace terenul dur cu exactitate si control desavarsit.

Ele pot folosi suspensii fata de pana la 140mm sau chiar mai mult, constructii mai vanjoase si componente alese pentru a rezista traseelor nemaifiind atat de importanta greutatea.

Pentru hardtail-urile facute sa suporte trasee foarte dificile, saua si gidonul sunt pozitionate pentru a distribui centrul de greutate cat mai in spate. Tuburile superioare ale cadrelor sunt in general mai scurte, dand astfel o pozitie mai verticala la pedalat care nu e tocmai recomandata plimbarilor zilnice dar ofera mult mai mult control pe teren dificil, inclusiv traseele de downhill, traseele cu teren foarte accidentat si cand bicicleta este in aer. Aceste biciclete utilizeaza de obicei pipe cat mai mici pentru precizie cat mai mare la virare.

Cadrele sunt facute din aluminiu si otel, biciclistii preferand aceste materiale pentru senzatiile pe care le ofera trecand cu vederea aspectul greutatii.

Componentele vor fi similare cu cele de Cross-Country dar de obicei alese pentru duritate si nu pentru greutatea pe care le ofera, discuri de frana puternice cu dimensiuni generoase , ghidoane late si pipe scurte pentru control total la virare si roti de 26 sau 27.5 cu jante dure si anvelope cu balon mare cat mai aderente.

Street, Dirt si 4X

Hardtail-uri construite pentru discipline ca Dirt Jumping (DJ), Street Riding si Four-Cross Racing (4X) sunt gandite cu mai putina eficienta la pedalare si cu abilitatea de a suporta si rezista traseelor si disciplinelor solicitante.

Bicicletele de Dirt Jumping si Street utilizeaza cadre super-rezistente din otel si aluminiu care sunt mai dure si mai grele decat cele gasite pe bicicletele de Cross-Country si Trail.

Cadrele sunt combinate cu roti de 26″ si componente dure si grele, bash guard-uri si/sau chain guide in locul unei foi mari si suspensie de 100mm.

 

Magazin de biciclete Bike XCS Lacul Tei, Bucuresti

Va asteptam pe Bd. Lacul Tei nr. 126-128, sector 2, Bucuresti.

Program: L-V: 10:00-13:30 14:00-20:00, S: 10:00-14:00

Service: L-V: 10:00-13:30 14:00-18:30, S: 10:00-13:30

Pauza de masa: L-V: 13:30-14:00

Telefon: 0735 818 636

Magazin de biciclete Bike XCS Baba Novac, Bucuresti

Va asteptam pe Bd Str. Baba Novac nr. 11a, sector 3, Bucuresti.

Program: L-V: 10:00-13:30 14:00-20:00, S: 10:00-14:00

Service: L-V: 10:00-13:30 14:00-18:30, S: 10:00-13:30

Pauza de masa: L-V: 13:30-14:00

Telefon: 0731 956 126

 

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn